Övrigt

Apple inför 14 dagars ångerrätt på appar

Apple har gett vika för den svenska distansköplagen och implementerat en funktion för ångerrätt inom 14 dagar. Fram tills nu har kunder fått genomgå en relativt omständlig process för att häva ett app-köp, men numera krävs bara ett par kapptryckningar.

image

Ånga på webben eller i iTunes

Det enda som krävs numera är att invänta e-postkvittot som Apple alltid skickar ut efter varje genomfört köp. I mailet klickar du på länken “Rapportera ett problem” som leder dig till en problemrapporteringssida för just den appen. Här loggar du in med ditt Apple ID-konto och väljer sedan kort och gott “Jag vill ångra köpet” i rullisten.

Samma sak går också att göra direkt i iTunes, under menyn Affär >Visa mitt konto. Där hittar du samma “Rapportera ett problem”-länk.

Efter genomförd ånger får du ett bekräftelsemejl som påtalar att pengarna kommer att återbetalas inom 5-7 arbetsdagar. Och när pengarna är återbetalda bekräftas detta via ett nytt mail.

image

 Lite som ett slags demo-läge

Om du inte tycker att det är alltför ansträngande att ligga ute med några tior i någon vecka kan detta också användas som ett sätt att testa appar. Då du numera enkelt kan begära att få tillbaka dina pengar så sent som 14 dagar efter genomfört köp kan detta utnyttjas som ett demo-läge, något som Apple helt struntat i att erbjuda trots stor efterfrågan.

Vi är inte riktigt säkra på när Apple införde denna förändring som minst sagt är något väldigt positivt för alla app-konsumenter i Apples ekosystem. Vi har heller inte testat om detta gäller andra medier i iTunes utöver appar.

Array har sökt Apple för kommentar och ytterligare information.

Uppdaterat: Om du använder ångra-funktionen mer än ett par gånger så kommer du till inte kunna ladda hem något utan en varning om att din ångerrätt är förbrukad om du påbörjar nerladdningen.

Läs mer

Populärt i bubblan idag

Inga inlägg!