by • 2 september, 2013 • RecensionerComments (4)1765

V60 Plug-in Hybrid – vi har provkört Volvos framtid

Foto: Viktor Iko Svensson

Volvo V60 Hybrid är Volvos första kommersiella bidrag till elektrifieringen av världens bilar. Till skillnad mot C30 Electric som vi tidigare testat är det här en bil som vem som helst kan köpa – i alla fall så länge ekonomin finns. Det är ingen billig bil som vi provkört – grundpriset ligger på över en halv miljon kronor.

Det höga priset har två orsaker – dels är utrustningsnivån på hybridversionerna redan hög men framförallt handlar det om att batteriet kostar över hundratusen, bara det. Men det är också just det som möjliggör allt det roliga.

Volvo vill framställa V60 D6 Plug-in Hybrid, som dess fullständiga namn är, som lite av ett svenskt kinderägg på fyra hjul. Det är tre bilar i en. En elbil, en hybrid och så en av de kraftfullaste bilarna i företagets utbud.

Just det sistnämnda är något som Volvo gärna framhäver – det här är ingen bil för den som endast bryr sig om miljön. Det är en bil för den som både vill ha kul på vägen och eventuellt även tänker på nästa generation.

Vi har under ett par dagar haft möjligheten att se om det verkligen går att äta kakan och samtidigt ha den kvar.

V60Knappar

Rent tekniskt baseras bilen på en vanlig framhjulsdriven V60 med Volvos starkaste dieselmotor. Till det kommer en elmotor som ger kraft till bakjulen. Till det yttre är numera den enda skillnaden att bilen har ett ellutag på vänster framskärm samt att det står Plug-in Hybrid på bagageluckan och sidan samt motorbetäckningen D6. De 1000 första hade dock en exklusiv interiörsfärg och ett par externa detaljer som inte återfinns i de bilar som nu serietillverkas.

Styrkan på Volvos traditionella dieselmotorer benämns med ett D och sedan en siffra som representerar hur kraftfull den är. Denna skala går i normala fall upp till D5 men i och med elmotorn så benämns bilen som D6.

Bilens tre roller återspeglas genom tre knappar nere vid automatväxelspaken: Pure, Hybrid och Power.

Pure

Knappen för ren eldrift. Här uppstår samma känsla som med C30 Electric som vi skrev om förra veckan. Vi glider fram på innerstadsgator en tidig söndagsmorgon och det enda vi hör är vägljudet samt ett svagt elektroniskt surr som i det närmaste kan beskrivas som en väldigt tyst hiss.

Pure är ett träffsäkert namn för det här läget. Inte nog med att vi i princip kör på gratis förnyelsebar energi (just den här bilen laddas med solkraft), i kombination med de tomma gatorna och avsaknaden av motorljud skapas en känsla av ett harmoniskt lugn. Två ord som sällan förknippas med stadstrafik.

På ren eldrift kommer vi cirka 50 km men den acceleration som var så karaktäristisk för C30 Electronic är ingenting vi upplever här. Motorn är uppenbart svagare, i alla fall i relation till bilens vikt. Men så är nästa läge också det som väljs automatiskt varje gång bilen startar.

v60solladdning

Hybrid

Även om Hybrid är standardläget startar den med dieselmotorn avstängd.

Det är först när vi måste accelerera upp snabbt som vi känner hur det börjar vibrera i ratten och dieselmotorn brummar till. När vi nått vår önskade hastighet – även upp på högre hastigheter runt hundrastrecket – stängs motorn av och vi glider endast på el igen. Toppfarten på bara el är 130 km / h och 200 km / h på diesel.

Fram till att vi faktiskt provade bilen levde jag under föreställningen att de båda motorerna samarbetade i detta läge genom att använda båda men med reducerad kraft på förbränningsmotorn och på så sätt få ner förbrukning och därmed utsläpp.

När jag tog den på en provtur mellan Malmö och Lund och tillbaka så blev det uppenbart att så inte är fallet. Förbränningsmotorn slås av ganska omgående och förbrukningen går ner på noll, men väl tillbaka var batteriet nere på 10%. Sträckan var ungefär 40 km.

Men vill vi spara ström till vår lugna och harmoniska stadskörning finns det en knapp även för det. Trycker vi in ”Save” drar den ingen energi från batterierna samtidigt som dieselmotorn hjälper till att ladda upp batteriet.

v60plugindetalj

Power

Jag kom att snabbt älska denna magiska knapp. Väl intryckt förvandlas bilen till något som jag inte har upplevt förut. Oavsett om vi skall köra ut från en korsning, accelerera ut på en motorväg, försöka komma in i en rondell i rusningstrafik utan att riskera livhanken (ni som någon gång kört på Inre Ringvägen här i Malmö vet precis vad jag menar) eller bara allmänt hävda sig mot någon tysk på autobahn så är det detta läge vi aktiverar.

Att trycka ner gasen här framkallar en acceleration som jag inte riktigt lyckades vänja mig vid under den helgen vi hade bilen. Den är så direkt och så kraftfull att jag blev förvånad varje gång. Det är som att något stort och brutalt puttar bilen bakifrån, här sparar inte elmotorn på något krut och säkerligen inte heller dieselmotorn. Ingen turbofördröjning överhuvudtaget och inga växlingar som märks av.

Power-läget fungerar även när batteriet till synes ser ut att vara slut. Det finns nämligen alltid lite kvar just för detta och andra ändamål. Precis som under hybridläge hjälper dieselmotorn till att ladda upp batteriet under körning och även när vi bromsar kommer det tillbaka en viss effekt.

v60d60

Fyrhjulsdrift

Med två motorer på fyra hjul har du fyrhjulsdrift men vill du att de båda skall kommunicera och anpassa sig efter eventuella hjul som tappar fäste finns det en app, förlåt, knapp även för det.

Det är ingen permanent fyrhjulsdrift utan du aktiverar den vid behov – dieseln går hela tiden i detta läge men elmotorn får endast jobba när vi gasar. Elmotorn har funktionsduglighet ner till 15 minusgrader så innan du kör ut i en snötäckt åker för att imponera på kompisarna bör du kolla yttertemperaturen.

d60diesel

Förbrukning

Den officiella förbrukningssiffran är 0,19 liter milen. Detta är förstås räknat på en sträcka där det finns el i batteriet. Används bara dieselmotorn har den samma förbrukning som vilken annan liknande bil som helst. Under vår testhelg hamnade det på 0,34 liter milen vilket får ses som mycket bra med tanke på hur vi experimenterade.

Framtidslöfte

Allt som allt är det här en bil som levererar det som lovas. Den har alla fördelar från en elbil men ingen av nackdelarna, och är roligare än vilken svenssonbil som helst. Men så kostar den också därefter.

Framtidens Volvobilar är dock byggda i grunden för hybridteknik och först ut på den plattformen är nya XC90 nästa år och därefter efterföljaren till S80.

Enligt rapporter är en billigare V60 Plug-in Hybrid på gång med en bensinmotor i stället. Volvo visade också upp en XC60 med samma teknik för ett tag sedan men om det blir mer än ett koncept återstår att se.

v60hybridsladd

Men jag då?

När de 1000 första exemplaren togs fram var det en hel del som undrade hur det skulle gå att sälja en mindre mellanklass-Volvo för över 500 000. Det visade sig gå alldeles utmärkt och nyligen fick man fördubbla produktionen från 5000 stycken per år till 10 000. Det största antalet går som tjänstebilar och i bland annat Nederländerna är det slopat förmånsvärde för hybridbilar vilket gör att det finns en stor marknad där.

Men det finns andra sätt att nyttja modellen än att förhandla sig till en tjänstebil på jobbet. Bilpoolsföretaget Sunfleet, som vi lånat bilen av, har i dagsläget ett par bilar i Göteborg samt två i Malmö respektive Stockholm.

Fakta: En Plug-in-hybrid är en bil som som kombinerar en traditionell diesel- eller bensinbilar med en elmotor vars batteri kan laddas via en extern strömkälla. Detta skiljer sig från bilar med endast epitet ”hybrid” vars batterier endast laddas med hjälp av den traditionella motorn och/eller bromsenergin.

Läs också: Vi testar den svenska elbilen.

Liknande artiklar

  • Hur länge håller batteriet, och vad kostar det att byta ut när det tagit slut – kan du ta reda på det Peter?

  • StefanBP

    Litium-jonbatterier beräknas hålla bilens livslängd, stor sannolikhet att du har batteriet kvar väl fungerande när bilen måste till skroten, då kan du ha bilbatteriet som ett extra mobilbatteri och få ”lite” mer kräm. ;)

    Priset per mil ligger runt 1 till 2 kr, kör man mycket och eller i tjänsten så blir det ganska så fort en bra affär (10 till 20 mil per laddning, laddas på 1-2 timmar), annat underhåll är också troligen betydligt billigare då det finns mindre dyra mekaniska delar som slits (gäller ej el-hybriderna förstås). Fast det är ju klart Bensinen kan ju gå ner så pass så det inte kommer löna sig. ;)

  • Dan

    Den där låter ju rätt intressant! Synd att jag inte har möjlighet att ladda en bil till vardags…

    Det skulle vara intressant att se en livscykelanalys. Går miljön plus på tillverkning av batteri, den extra vikten i bilen osv? Isåfall, hur mycket?

  • Tobbe

    >10 till 20 mil per laddning, laddas på 1-2 timmar

    Min hybrid (Opel Ampera) laddar 1mil per timme i 10A/230V. Så du behöver 100A för att uppnå vad du skriver. Inte troligt.

    1-2kr mil stämmer troligen inte heller. Min drar 1,7 – 2,5 kWh/mil och elen kostar över kronan med alla avgifter och skatter, så troligen blir det 2-3kr/mil vilken iofs fortfarande är billigt, men räkna hur många mil du behöver åka för att tjäna in det högre bilpriset… Och tänk på att du ofta måste köra på disel fast du inte vill (för dina 5mil på el tagit slut och du har fortfarande 15mil kvar att köra utan möjlighet att ladda bilen i 6 timmar…).

    Men kul bil att köra – javisst!
    Ekonomiskt? Nej.
    Bra för miljön? Nej.
    Bra för nationalekonomin? Ja.
    Minskar importbehovet av petroliumprodukter för Sverige? Ja.

    Köp en om du har pengar över att leka med. Jag gillar min leksak i alla fall…