by • 10 april, 2016 • NyheterComments (0)13281

Volvo vill testa 100 självkörande bilar i Kina

Volvos ”Drive Me”-projekt har som mål att leverera ”krasch-fria” bilar som kör sig själva medan alla passagerare kan fokusera på annat. Redan förra året fick vi reda på att första testerna i skarpa miljöer med ”vanliga användare” kommer att ske i Göteborgsområdet, med upp till 100 bilar som ska börja rulla på ett fåtal, noga utvalda vägar i Göteborg med start 2017.

RoutesCarsDetails_TestingInTheCity_EXF1

Vill testa i Kina

Nu meddelar Volvo att man jobbar på att också sjösätta en lika stor testflotta i Kina. Förhandlingar pågår i skrivande stund med olika städer och regioner i Kina för att se var och på vilka vägar Volvo kan få de nödvändiga tillstånden för pilotprojektet.

– Ju tidigare autonoma bilar kan börja trafikera våra vägar, desto snabbare kan liv räddas, säger Volvos VD Håkan Samuelsson.

Systemet som Volvo döpt till IntelliSafe Autopilot ska alltså kunna köra bilen utan krav på att föraren har sin fulla uppmärksamhet på vägen. När detta mål förverkligas i form av en konsumentbil är oklart i dagsläget, men Volvos målsättning är att ingen ska bli allvarligt skadad eller omkomma i en Volvo från år 2020.

Många körda mil är nyckeln

Något som både Volvo, Google, Tesla och andra aktörer som utvecklar autonoma bilar verkar vara överens om är att systemens tillförlitlighet och robusthet är beroende av hur mycket det körts på allmänna vägar. Volvos ingång till just Kina är att de anser sig kunna få mycket värdefull data från högt trafikerade vägar och ofta mycket krävande trafiksituationer.

Hur mycket data från live-trafik som Volvo hunnit samla ihop är ännu inte känt, men vi vet att Volvos tekniker åkt runt i Drive Me-bilar i ett par år nu. Samtidigt har Googles system kört nästan 2,5 miljoner kilometer i olika stadsmiljöer, Teslas AutoPilot över 75 miljoner kilometer på landsvägar, och det finns flera andra tillverkare som testat sina system i flera år.

Om 2-3 år bör det finnas fler konsumentbilar med autonom drift på marknaden, och den eller de tillverkare som då plockar flest kunder bör också rimligtvis få ett övertag vad gäller störst underlag i form av flest körda kilometrar – ett viktigt underlag för att kunna fortsätta vidareutveckla de autonoma systemen.

Ny Teknik har fått provåka i en av Volvos Drive Me-bilar, och det klippet kan du se här nedan:

Liknande artiklar