Enligt en undersökning som mediebyrån Vizeum har gjort med hjälp av Novus så minskar det linjära TV-tittandet i Sverige i den kommersiellt mycket intressanta målgruppen bestående av personer mellan 20 och 44 år.
Av de tillfrågade i målgruppen anger hela 71 procent att de har ett alternativt tittande utöver linjär-tv och kanske mest skrämmande för de vanliga tv-kanalerna är att 41 procent huvudsakligen konsumerar rörligt innehåll på andra plattformar än den traditionella tv:n.
De huvudsakliga skälen för att välja en annan plafform är:
- Slippa reklam
- Inte har tid när programmet sänds
- Inte tillräckligt bra program
- Kunna se flera avsnitt i rad
När det gäller streamat material här i Sverige är det Netflix som dominerar men dess tillväxt har till viss del stannat av medan HBO växer snabbt.
[via: http://www.resume.se/nyheter/tv/2014/10/06/kanalernas-stora-skrack-malgruppen-ratar-linjar-tv/ “Resume”]