Övrigt

TV-tittandet minskar i kommersiellt viktig målgrupp

Enligt en undersökning som mediebyrån Vizeum har gjort med hjälp av Novus så minskar det linjära TV-tittandet i Sverige i den kommersiellt mycket intressanta målgruppen bestående av personer mellan 20 och 44 år.

Av de tillfrågade i målgruppen anger hela 71 procent att de har ett alternativt tittande utöver linjär-tv och kanske mest skrämmande för de vanliga tv-kanalerna är att 41 procent huvudsakligen konsumerar rörligt innehåll på andra plattformar än den traditionella tv:n.

De huvudsakliga skälen för att välja en annan plafform är:

  • Slippa reklam
  • Inte har tid när programmet sänds
  • Inte tillräckligt bra program
  • Kunna se flera avsnitt i rad

När det gäller streamat material här i Sverige är det Netflix som dominerar men dess tillväxt har till viss del stannat av medan HBO växer snabbt.

[via: http://www.resume.se/nyheter/tv/2014/10/06/kanalernas-stora-skrack-malgruppen-ratar-linjar-tv/ “Resume”]

Läs mer

Populärt i bubblan idag

Inga inlägg!