by • 10 juni, 2015 • NyheterComments (5)654

Telia köper in sig i Spotify

Telia Sonera investerar drygt 950 miljoner kronor i Spotify och får därmed en ägarandel på 1,4 procent i den svenska streamingtjänsten.

Daniel Ek, VD och grundare av Spotify:

”Vi har en lång och fantastisk relation med Telia Sonera och jag är nöjd över att vi kan ta den till nästa nivå tillsammans genom det här strategiska partnerskapet”

Johan Dannelid, VD för Telia Sonera:

”Vi bygger nästa generations telekombolag där innovation är helt avgörande för vår framgång. Spotify är ett fantastiskt företag som kunderna uppskattar enormt och med ett innovationsarbete i världsklass. Jag ser verkligen fram emot att som investerare och partner vara en del av Spotifys fortsatta resa”

Enligt pressmeddelandet ska Spotify och Telia samarbeta kring distribution, annonsering och dataanalys. Ett särskilt team med uppgiften att arbeta med gemensamma projekt skapas också. Om det är ett sammanträffande att nyheten släpps bara dagar efter att Apple presenterat Apple Music låter jag vara osagt.

Via: DN

Liknande artiklar

  • Hmm, om detta är en reaktion på Apple Music är det tvärtemot vad jag väntade mig. Jag trodde deras investerare skulle bli extra kyliga, åtminstone fram till dess att framgången hos Apple Music blivit mer tydlig. De behöver bara vänta i några veckor till för att se??

    Eller också är det en långsiktig plan att förbereda sig på att ta över en ännu större del av Spotify om tjänsten skulle få riktigt allvarliga problem, hmm…

  • Eller tvärtom, det är nu, innan det är klart om Apple Music blir en framgång eller inte, som Spotify-andelar är lite billigare. Om Apple Music visar sig floppa blir ju Spotify-aktier dyra senare. Passa på nu.

  • Dan

    Telia brukar inte göra speciellt bra affärer, ytterligare en i raden…

  • En sån här affär slänger man ju inte ihop på 24 timmar heller. Detta har nog varit på gång ett tag.

  • Elias Hedbäck

    Skulle nog vilja säga att Telia är ett av de mest ”lyckosamma” bolag vi har i Sverige. Få vet vilken ställning de har på marknaden i hela världen.