Övrigt

Svenska MacWorld lägger ner sin pappersutgåva

IDG-ägda MacWorld slutar distribuera sitt innehåll på papper och satsar i stället helt på digitala kanaler. Detta meddelar chefredaktör Anna Müller via sin ledarspalt i senaste numret. Till skillnad mot den amerikanska utgåvan finns man dock kvar som regelrätt tidning och inte bara som en webbsida.

Den digitala versionen av tidningen kommer fortsätta att distribueras i redan existerande kanaler så som Qiozk, Readly och egna PDF-butiken. Beslutet grundar sig i att tidningens läsare hellre läser tidningen digitalt än i pappersform.

Samtidigt kommer också en mer interaktiv version finnas via den egna appen, enligt Anna Müller:

“MacWorld är min bebis, om en får uttrycka sig så. Jag har själv läst magasinet sedan jag var 11 år gammal! Det känns inte som att vi lägger ned något egentligen, utan att vi riktar om och hänger med i utvecklingen. Jag blir alldeles glad och varm i magen av att svajpa runt i vårt nya, fina digitalmagasin. Det känns som hemma!”

På frågan om det är den sjunkande lösnummerförsäljningen som ligger till grund för beslutet vill Müller hellre se det på ett annat sätt:

“Vi har fler läsare än vi någonsin haft, det kan låta klyschigt, men det är sant. Våra teknikintresserade läsare vill inte läsa oss på papper längre och vi vill satsa i de kanaler där våra läsare finns och vill ha oss.”

Müller säger också till Array.se att MacWorld-redaktionen behålls och även kommer att utökas.

Första svenska utgåvan av MacWorld släpptes 1986 och är den enda editionen som stavas med versalt W.

Tidigare i år försvann även systertidningen M3 från butikernas tidningshyllor.

Läs mer

Populärt i bubblan idag

Inga inlägg!