ARMA.3

by • 10 januari, 2016 • NyheterComments (1)174

Schweiz testar förarlösa passagerarbussar

Att vi har en helelektrisk och till stor del autonom framtid för våra fordon att se fram emot är det nog få som betvivlar, och det mesta tyder på att denna framtid kan komma tidigare än många tänkt sig. Utvecklingen av eldrivna bilar och framförallt fotodon med autonom drift har bokstavligen exploderat de senaste åren och inget tyder på att den raska utvecklingstakten skulle mattas av de kommande åren.

Autonoma funktioner så som att låta bilen själv köra på större vägar börjar finnas i allt fler bilar och kommer inom de närmsta åren antagligen antingen bli standard eller finnas som tillval i de flesta nya bilar.

Men för bussar i kollektivtrafiken har det hittills varit andra bud, tills nu.

Kollektivtrafiken i världens städer elektrifieras

Även om avsaknaden av autonoma bussar mer eller mindre är total är elektrifieringen av bussflottorna världen över utan tvekan på gång, och det med rask takt. I Shenzhen i Kina levererades nyligen världens största eldrivna bussflotta (se klipp längre ned), och nya busstillverkare som helt är inriktade på att producera effektiva elbussar börjar bli många till antalet.

Bland andra finns Proterra som med sin nya passagerarbuss utlovar 40 mil på en laddning vid 50km/h i snittfart, och svenska Hybricon som möjliggör löjligt snabb laddning en timmes körtid kan fås efter bara 3 minuters laddning.

I Sverige har regeringen skjutit till extra medel fram till 2020 för att få fart på konverteringen från bussar som drivs fossilt till elektriskt. I dagsläget är enbart 0,5% av totalt drygt 14 000 bussar eldrivna (inklusive hybrid- och trådbussar).


Världens största flotta av elbussar levereras till Shenzhen, Kina. 

Sion i Schweiz genomför spännande pilotprojekt

Näst intill alla nya elbussar som kontinuerligt sätts i drift har få eller inga autonoma funktioner, riskerna med det har setts som för stora, och fortsätts ses som väldigt stora. Men framförallt finns det i de flesta länder stora rättsliga hinder för busstillverkare och bussbolag att sjösätta autonoma bussar.

Detta verkar dock inte bekymra den Schweiziska orten Sion med sina drygt 33 000 invånare. I Sion togs förra året beslutet att under 2016 påbörja ett pilotprojekt som innebär att man i skarp miljö testar två helt förarlösa bussar med en kapacitet på 15 personer. I två år ska projektet pågå med Schweiz’s störta transportbolag PostBus som operatör.

Till en början kommer bussarna få en rutt på privata vägar i en del av orten som är populär bland turister, till och från turistmål i staden. Stora delar av rutterna kommer att vara på vägar med ingen eller begränsad trafik tillåts, så som promenadgator.

Bussmodellen i fråga heter Arma och tillverkas av franska Navya, medan mjukvaran som möjliggör autonom drift levereras av schweiziska BestMile. Arma är en 4,8 meter lång, 100% självgående buss som de facto inte har någon som helst kontrollpanel för att låta människor köra eller styra bussen, än mindre någon ratt. Arma kommer heller inte gå att fjärrstyra bortsett från att stoppa bussen vid nödsituationer (går även att göra via en touchscreen-skärm inne i bussen). Via fjärruppkoppling kan dock operatörerna ge bussen nya instruktioner, som mjukvaran sedan implementerar och börjar följa, men på inget sätt går det att styra den i realtid.

Arma har alla tillgängliga tekniska system anpassade för autonom drift  – LIDAR, kameror, infraröda kameror och andra sensorer ger bussen sammantaget en noggrannhet på omkring 20 millimeter. Maxfarten är begränsad till 45km/h och med en batterikapacitet på 16-64 kWh menar tillverkaren att bussarna klarar köra mellan 8-24h innan de behöver laddas igen (laddning sker via induktion).


Innan årskiftet testades de anlända bussarna i Sion och visades upp för media.

De två Arma-bussarna i pilotprojektet kan kommunicera med varandra och utbyta data i takt med att de självständigt var och en samlar på sig nya erfarenheter, vilket gör att de i slutet på denna tvåårsperiod kommer att vara mer effektiva än de var i början.

De två bussarna är just nu i ett avspärrat område i närheten av Sion, i väntan på att de sista tillstånden ska bli klara. PostBus, Navya, BestMile och övriga samarbetspartners förväntar sig att alla tillstånd kommer att bli klara ”någon gång under våren”.

arma-05

arma-211

CWb-mukWIAAMmoi
Levererad och redo för drift, stripad för Schweiziska PostBus. 

Liknande artiklar

  • John Eriksson

    Intressant! Och grymt artikel! :)