Övrigt

Samsung och Apple tar 109% av vinsten i mobilbranschen – därför kommer detta att förändras

Foto: Axel Nilsson

Om vi lämnar marknadsandelar och tittar på vilka som faktiskt tjänar pengar i mobilbranschen så framkommer en närmare komisk bild av sakernas tillstånd. Eller tragiskt, helt beroende på hur vi väljer att se på det.

De två giganterna Apple och Samsung ror nämligen hem 109 procent av intäkterna inom branschen. Dessa två företag är alltså de enda som tjänar pengar och som de tjänar pengar. Trots minskade – eller kanske tack vare – marknadsandelar är Apple herren på täppan med 56 procent. Därefter kommer Samsung med 53 procent. Detta enligt siffror från investmentbanken Canaccord Genuity.

Det finns två frågetecken här. Hur kan totalen vara mer än hundra och hur har det blivit så här? Dessa två frågor hänger ihop med varandra. Övriga spelare förlorar pengar, de gör dåliga affärer helt enkelt och i och med att negativa tal introduceras i ekvationen kan de som är på plus rent matematiskt hamna där de nu ligger.

Trean på listan är Sony Mobile (fd Sony Ericsson) med plus minus noll. Därefter ser det riktigt illa ut. Nokia ligger på minus en procent liksom HTC och LG. Google ägda Motorola hamnar nere på tre procent och slutligen Blackberry på minus fyra.

De kinesiska tillverkarna Lenovo, ZTE, Huaewi och Coolpad är ej med i beräkningarna på grund av att det inte går att få tillförlitlig data för dem.

Lögn, förbannad lögn och statistik

Under tredje kvartalet i år minskade Apples marknadsandel med två procentenheter från cirka 15 procent till 13 procent jämfört med samma kvartal förra året. Men det hindrade inte företaget från att öka sin vinstandel från 53 procent till 56 procent av den totala mobilmarknaden. Det har att göra med att man faktiskt sålde fler enheter än förra året. Det är bara så att antal sålda Android-enheter ökade ännu mer.

Ända sedan Android började komma på allvar lever många i en myt att Apple inte kan vara framgångsrikt om Android är det. Inget kunde vara mer fel. Samsung tjänar nämligen inte sina stora pengar i premiumsegmentet – de tjänar dem bland låg- och mellanbudgetsegmenten. Det är framförallt Nokia som fått stryk här i och med att de inte haft något att erbjuda när folk bytt bort sina gamla telefoner (så kallade featurephones) till billigare smartphones.

Saker och ting är på väg att förändras

Vi lever emellertid i en spännande tid och med det även förändringens tid. Både Apple och Samsung lär få det hett om öronen framöver.

Samsung

Först ut är Samsung som snart lär märka av att den image de skapade sig genom negativ marknadsföring mot Apple inte kommer att räcka när Android-användarna upptäcker att gräset faktiskt kan vara grönare på andra sidan. Vi pratar då inte om Apples del av ängen utan det faktum att de övriga Android-tillverkarna inte längre tänker sitta still och blöda pengar.

LG som kunde ha varit där Samsung är idag om man inte helt spelat bort korten med den första LG Optimus-telefonen för några år sedan har fått ordning på sitt. Just nu har vi LG G2 för test och den är en oerhört kompetent telefon på alla sätt och vis. HTC har redan lämnat startpallen och pinnar på bra med HTC One som får ses som en av de snyggaste telefonerna utanför Apple-världen. Dessa två tillverkare kommer ge Samsung Galaxy S-serien en rejäl match.

Detta sker samtidigt som Motorola kraftsamlar med Moto G – en telefon som på pappret verkar för bra för att vara sann. Tillräckligt bra prestanda för den stora massans vardagssysselsättning men med ett pris som får även den billigaste plastluren som stått fast i tiden att framstå som ett hån. Till det kommer Nexus 5 som i alla fall från Google själva även den är oförskämt billig (fast riktigt oförskämt är det faktum att den är så relativt mycket dyrare om vi köper den via officiella svenska kanaler från LG).

Till det kommer framförallt Huaewi men också övriga kinesiska tillverkare som även de vill ha sin del av kakan.

Apple

Apple är ett unikt företag på så många sätt och vis. Vilket annat företag lyckas med att komma från ingenstans och med endast en modell dominera så totalt i flera år och därefter fortsätta tjäna alla dessa pengar? Det har både varit högst värderat av alla företag någonsin, samtidigt som man gjort det bästa kvartalet omsättningsmässigt någonsin och slutligen haft ett helår som endast slagits av en oljejätte. Detta ett år då analytiker och ekonomijournalister tävlat om vem som kan skriva ner dem hårdast.

Men kommer det fortsätta? Ja i alla fall inom en hyfsat överskådlig framtid. Bara existerande kunder som byter upp sig vartannat år räcker att hålla igång företaget lång tid framöver och som nämnt tidigare ökar försäljningen även till nya kunder.

Men på längre sikt finns några orosmoln för företaget

Android och Windows Phone har blivit riktigt bra. För bara något år sedan klarade jag personligen inte av att använda en Android-telefon alls. Plottriga och laggande gränssnit samt en industridesign som får en att undra om ingenjörerna deporterat alla designers till en öde ö. Idag är det i stället en spännande upptäcktsfärd och en hel del saker som vi saknar när vi går tillbaka till vår egen telefon.

Även Microsoft har fått ordning på sitt och nu är det bara en fråga om uthållighet och marknadsföringsbidrag. Det sistnämnda har företaget från regniga Seattle ökat många gånger om det senaste året.

iOS 7 har inte riktigt hjälpt till. När du som Apple-användare saknar det stilrena men oplottriga gränssnittet från Windows Phone, eller för den delen den enhetliga form som Google börjar få till på sina tjänster, då vet du att saker och ting börjar röra sig där borta vid horisonten.

[source:http://appleinsider.com/articles/13/11/14/apple-samsung-take-massive-109-of-mobile-industry-profits-while-competitors-lose-money “Appleinsider.com”]


[display-posts id=”82753″ image_size=”thumbnail” orderby=”date”]

Läs mer

Populärt i bubblan idag

Inga inlägg!