by • 18 oktober, 2013 • NyheterComments (5)1637

Regeringsförslag: Kortare uppsägningstider och gratis upplåsning av telefoner

Foto: Flickr (CC)

Uppdaterad: Den nya lagen trädde i kraft 1 maj 2014

I en ny remiss till Lagrådet föreslår regeringen med IT- och energiminister Anna-Karin Hatt i spetsen att mobiloperatörer tvingas till kortare uppsägningstider för telefonabonnemang. I dag är det som mest vanligt med tre månaders uppsägningstid för konsumenter – en period som remissen vill kapa till endast en månad.

Utöver det föreslås det i förslaget att operatörslås – när operatörer låser telefoner till att enbart fungera med operatörens SIM-kort – efter bindningstiden ska kunna tas bort kostnadsfritt och utan dröjsmål. Att via en operatör i dag låsa upp en telefon kräver en avgift på mellan 200-300 kronor beroende på operatör.

De nya reglerna, om de fastslås, kommer enligt Hatt leda till större konkurrens på marknaden, vilket i sin tur ska resultera i bättre tjänster för kunderna:

– Den enskilde mobilkonsumenten måste få en starkare ställning än man har idag. Vi har de senaste åren sett att klagomålen till både Allmänna reklamationsnämnden och Telekområdgivarna ökat ordentligt. Det tar regeringen på stort allvar, och just därför föreslår vi nu att det ska bli lättare och gå snabbare att byta operatör. Det kommer stärka konsumenten, öka konkurrensen på mobilmarknaden vilket i sin tur förhoppningsvis kommer leda till att operatörerna utvecklar bättre tjänster. 

Dessa ändringar föreslås träda i kraft från och med första maj nästa år. Denna eventuella ändring, tillsammans med EU-initiativet om att slopa roamingavgifter inom unionen, kan vara de två mest positiva konsumentorienterade förändringarna på telekommarknaden i år.

Lagrådsremissen ”Lätt byte – enklare att välja ny leverantör av elektroniska kommunikationstjänster” finns att läsa i sin helhet på regeringskansliets webbplats.

  • Malte Lewan

    Det bli en märklig lag. Å ena sidan är det fortsatt fullt lagligt att låsa mobilerna; å andra måste operatören vid önskemål ”utan dröjsmål” gratis låsa upp den. Det kan leda till att operatörerna fortfarande säljer låst, men en stor del av kunderna slentrianmässigt vid köp passar på att be om att låsa upp, vilket kanske effektueras några dagar senare. Vem ska ha nytta av dessa situationer?

    Det tycks vara amatörer som kommit med förslaget och som inte orkat tänka ett andra varv kring det egentliga syftet med de nya reglerna.

  • Tror nog att du har missuppfattat det hela, Malte.

    Detta förslag behandlar enbart kostnaden för upplåsning efter att bindningstiden löpt ut (att det ska vara gratis och att det ska ske snabbt).

    Givetvis kommer operatörerna fortfarande låsa telefonerna de säljer.

    EDIT: Ah, nu ser jag att du redigerat din kommentar.

  • mnilsson77

    Har ni hört nåt mer om hur det går för det här lagförslaget? Det vore fint om lagen börjar gälla i maj.

  • Abonnemangsform

    Var med och delta i projektet – Abonnemangsform, en facebooksida med neutral information .. for ”dummies” – alla frågor besvaras.

    – Jämför kostnader hos operatörer
    – Se efter om allt stämmer som säljaren presenterar
    – Ta reda på vad som är viktigt att tänka på innan du handlar abonnemang
    – Ställ frågor om hur man kan komma undan vissa kostnader
    – Hur vet man om säljaren hoppar över det finstilta, hur tar man reda på det innan köpet.

    Detta är ett dessutom sätt för Abonnemangsform att sortera ut opålitliga återförsäljare!

    Var med och gilla!