Övrigt

Programmering i grundskolan – bra eller dåligt?

När jag var 9 år gammal så började min pappa lära mig programmering i Turbo Pascal på en IBM AT 286. Bland det första jag fick skriva var ett superenkelt program för att öva huvudräkning. Jag angav vilka operationer (plus, minus, multiplikation eller division) samt hur många övningar och så visade den mig ett antal slumpade övningar som jag fick lösa. När det var klart fick jag se resultatet samt hur lång tid det tog.

Jag minns fortfarande hur jag flera månader efter att jag skrev det första programmet höll på att modifiera och experimentera med det. Det är nog lätt att påstå att jag lärde mig mer om programmering än huvudräkning med allt detta, men jag blev ändå riktigt bra på huvudräkning också.

I Malmö och på ett par andra orter pågår sedan en tid tillbaka en verksamhet som går under namnet CoderDojo. Dit kan föräldrar ta med sig sina barn för att de ska få prova på och lära sig programmering. Intresset är enormt och det är mer eller mindre fullbokat varje gång. Aktiviteterna varierar mellan att lära sig programmera i Python eller JavaScript till att bygga och programmera Arduino-hacks eller skriva plug-ins till MineCraft.

Liknande verksamheter förekommer också på andra håll och nyligen meddelade grundaren av MatteCentrum att han ska starta en motsvarande verksamhet kallad KodCentrum. Verksamheten bedrivs mer eller mindre på ideell basis med frivilliga utvecklare som kommer och agerar mentorer.

“Behövs 1 miljoner nya utvecklare om tio år”

Som den andra generationens utvecklare som jag själv är ser jag det hela som en mycket positiv trend. Enligt en EU-rapport som kom ut tidigare i vår räknar man med att det kommer behövas ca 1 miljon nya mjukvaruutvecklare om 10 år. Ska det vara möjligt att ens komma i närheten av det behöver vi alltså skapa ett intresse för programmering tidigt hos barn.

Allt detta har skapat en debatt kring huruvida programmering borde ingå som ett ämne i grundskolan. Barn får fortfarande läsa slöjd i grundskolan, något man kan fråga sig hur pass relevant det är i dagens samhälle jämfört med goda IT-kunskaper. Frågan är alltså om det är meningsfullt att införa programmering som en del av läroplanen för grundskolan.

Silicon Valley Code Camp 1

“Excel – världen mest använda programmeringsspråk”

Även om inte alla som använder datorer i sitt arbete kommer syssla med att utveckla mjukvara ska man ändå komma ihåg att vi ofta sysslar med programmering när vi använder ett program på en dator. Det vanligaste exemplet är nog Excel, som jag brukar betrakta som världens mest använda programmeringsspråk/-verktyg. Med tanke på hur mycket planering, ekonomi och statistik som sammanställts genom att man programmerat ett par Excel-ark är det förvånande att vi fortfarande inte lär ut detta redan i grundskolan.

Vidare så skulle programmering i grundskolan med största sannolikhet ge en bättre förståelse för IT i allmänhet och minska de stora kostnaderna vi har för IT-support. Fundera själv på hur många lång tid du spenderat med att hjälpa vänner och familj med att lösa enkla IT-problem som uppstått för att de saknade vissa grundläggande kunskaper.

Problemet med detta är att samma argument kan appliceras på så mycket annat också. Varför lär sig exempelvis inte alla barn hur man monterar IKEA-möbler eller får grundläggande träning i akutvård (det görs på många skolor men ingår inte i läroplanen)? Dagens ekonomi blir alltmer komplicerad, även för privatpersoner (jag förstår fortfarande inte hur vårt pensionssystem fungerar…), så varför ingår inte privatekonomi i grundskolans läroplan? Funderar du lite kan du säkert komma på fler exempel.

Men varför skulle då programmering ingå i läroplanen när inte andra, troligen mer nödvändiga, kunskaper lärs ut?

Grundskolans syfte är ju att ge eleverna grundläggande kunskaper för fortsatta studier. När du är klar i grundskolan är det inte tänkt att du är färdigutbildad, men du ska nu ha de kunskaper som är relevanta för att fortsätta studera exempelvis ekonomi, vård eller teknik. Samhällskunskapen och matematiken behöver du för att få en förståelse till de ekonomiska principerna. Under biologilektionerna i grundskolan fick du lära dig vad som krävs för att kunna gå vidare och läsa en vårdutbildning eller naturvetenskapliga ämnen. Efter grundskolan är det fritt fram att välja den utbildning du vill och idag finns det flera alternativ för den som vill lära sig programmera. Kan det vara så att det är tillräckligt och att vi inte behöver undervisning i programmering tidigare än så?

Silicon Valley Code Camp

Programmering = logiskt tänkande + matematik

Varje gång jag hör eller läser om att man borde införa programmering som ämne i grundskolan känns det som att man missar något. Programmering bygger på logiskt tänkande och matematik. Vi får visserligen lära oss matematik i grundskolan, men de senaste resultaten från internationella undersökningar visar ju att svenska grundskolan har misslyckats med att lära ut det effektivt. Om nu våra elever inte lär sig matematik och dessutom aldrig fått lära sig logik, hur ska vi då kunna kräva att de ska kunna lära sig programmering samtidigt?

När jag arbetade som konsult i Göteborg så blev jag tillfrågad av en lärare i matematik på Chalmers om jag hade lust att komma och köra en presentation om 3D-programmering för hans studenter i linjär algebra. Jag hade nyligen haft en presentation om 3D-grafik i Java på JavaForum i Göteborg, där han hade varit och lyssnat. 3D-grafik bygger i princip helt och hållet på den del av matematik som kallas linjär algebra och som innefattar så spännande saker som sinus och cosinus samt läran om vektor- och matrisoperationer.

Läraren på Chalmers tyckte att det hade varit intressant att se om den matematik han försökte lära ut kunde förklaras bättre i sammanhanget med 3D-grafik. Jag var själv ganska nöjd efter lektionen och fick flera intressanta frågor från studenterna. Lite skillnad mot hur jag själv minns mina matematiklektioner på högskolan.

Kanske är det så programmering borde tillämpas i grundskolan? Istället för att bara tvinga eleverna att manuellt repetera och skriva ner matematiska formler kanske det kan kompletteras med att skriva ett program som gör det istället? Mina egna erfarenheter (så väl som pedagogisk forskning, red anm) talar åtminstone för en sådan tillämpning av programmering i skolan – när man får använda sina kunskaper i praktiken och se resultatet blir det både roligare och lättare att lära sig.

Utmaningen här är nog att dagens lärare i matematik ofta saknar kunskaper om programmering. Det är nog där som initiativ som CoderDojo och KodCentrum fyller en funktion idag. Tills dess att vi har fått in detta i läroplanen och tagit fram lättanvända verktyg (läs; program) får du skicka dina barn till dessa verksamheter istället.

Om du själv arbetar som programmerare tycker jag också att du kan ställa upp som mentor då och då, eller varför inte initiera motsvarande verksamhet där du bor ifall det inte redan förekommer?

Läs mer

Populärt i bubblan idag

Inga inlägg!