Foto: E Vön Zita (CC)
Svenska mät- och analysbolaget MMS har släppt 2013 års sista kvartals mätresultat gällande “VOD-toppen”. MMS uppskattar varje kvartal hur många användare de fem största VOD-tjänsterna har, samt hur många människor varje tjänst når dagligen.
Om du någon gång undrat hur tittarsiffror för specifika TV-program räknas ut så är det just tack vare MMS och deras noggrant utvalda tittarpanel bestående av 1 200 hushåll som har en speciell liten box hemma som registrerar vad de tittar på. Varje vecka sammanställs sedan tittarvanorna i en prydlig rapport.
Resultaten av det senaste kvartalets undersökning, som baseras på 3 211 intervjuer, visar att runt 20 % (1,6 miljoner personer) av den svenska befolkningen numera har tillgång till någon av de undersökta VOD-tjänsterna. Den tjänst som lyckats bäst är utan tvekan Netflix med snart en miljon användare.
VOD-tjänst | Daglig räckvidd | Tillgång till tjänsten i hemmet |
---|---|---|
Netflix | 316 000 | 958 000 |
Viaplay | 137 000 | 659 000 |
TV4 Play Premium | 17 000 | 103 000 |
C More Play | 9 000 | 86 000 |
Telia Play+ | 9 000 | 60 000 |
HBO Nordic | 9 000 | 51 000 |
Näst bäst går det för Viaplay med drygt 650 000 som har tillgång till tjänsten, men sedan sjunker siffrorna dramatiskt. Sist på listan hamnar HBO Nordic, med endast 51 000 användare.
Utöver de fem tjänsterna som listas nedan frågar MMS även efter tjänsterna Headweb, Kanal 5 Premiun, Magine, Voddler, Filmnet samt Eurosportplayer.
[source: http://www.mms.se/2014/02/03/mms-vod-topp-q4-2013-tillgangen-okar-tittandet-konstant/ “MMS”]