by • 25 augusti, 2015 • NyheterComments (0)572

Netflix dominerar men HBO Nordic ökar snabbast på den svenska streamingmarknaden

Netflix dominerar på den svenska streamingmarknaden och har på årsbasis ökat antalet kunder med 25% till 685 000 abonnerande hushåll. Snabbast växer dock HBO Nordic som knappar in på Viaplay som är näst största tjänst. Efter stora problem inledningsvis, med både teknik och att locka kunder, har HBO Nordic sedan ett drygt år tillbaka fått rejält med luft under vingarna.

Efter topptrion syns flera olika tjänster från såväl TV4-Gruppen som Discovery Networks (tidigare SBS). Tillväxttakten för dessa har dock varit betydligt långsammare än för marknadsledarna.

– Vi har sett en första och andra våg av tjänstelanseringar för rörlig bild online och det verkar som att vi nu står inför en tredje. För stora aktörer som TV-kanaler och operatörer handlar det om att kraftigt öka digitala intäkter, för att möta upp bortfallet i den traditionella TV- affären. Men för att det ska ske krävs både nya och även vassare erbjudanden. Det gäller såklart utformandet av tjänsterna, där Netflix visat en ny standard för funktionalitet och användarvänlighet, men också själva innehållet. Inte minst kommer sporträttigheter att bli extremt viktiga för våra lokala aktörer, som har svårare att konkurrera med Netflix eller HBO när det gäller t ex amerikanska dramaserier, säger Marie Nilsson, VD Mediavision.

Siffrorna är tagna från Mediavisions senaste kvartalsrapport ”TV-insikt Q2 2015”. Notera att SVT Play inte ingår då det inte är någon abonnemangstjänst.

Liknande artiklar