by • 26 april, 2015 • NyheterComments (1)569

Movin’ Movin’ – spel i retrostil ska få ungdomar intresserade av transportbranschen

Kan man få ungdomar intresserade av transportbranschen genom ett mobilspel? Det tror den digitala byrån Sticky Beat och TYA – Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd – som lanserar Movin’ Movin’ där du i en serie småspel kan följa en produkt från lossning till leverans i butik.

Movin’ Movin’ är spelet där du i en serie minispel med förankring i transportbranschen ska ta en vara från hamnen till varuhyllan. Lasta av fartyg, sortera paket, stämpla fakturor och se till att lastbilschaufförerna hinner äta lite korv är bara några av uppgifterna i spelets nio olika minispel.

Spela spelet själv i story-läge eller träna på de olika speldelarna i arkad-läge. Inom kommer kommer även ett multiplayer-läge där du och upp till tre vänner  kan jobba tillsammans (spela samma banor samtidigt) för att tillsammans nå varuhyllan på bästa sätt.

https://www.youtube.com/watch?v=gYOPTQtSA00

De som ligger bakom spelet heter TYA och vill visa hur fantastiskt många olika talanger som krävs för att hålla Sverige rullande. Tanken är att ge en inblick i hur transportbranschen fungerar.

Spel som kommunikationskanal är väldigt intressant”, säger Elaine Brun, projektledare på TYA. ”Här skriver vi ingen på näsan, utan ger på ett underhållande sätt ett smakprov på transportsektorn”.

Movin’ Movin’ är utvecklat av Sticky Beat som också gjort Helix – den roliga kön, för Liseberg och ICA-spelet Shopping Games.

”Vi har fått många spelförfrågningar efter Helix, säger Henric Byström”, projektledare på Sticky Beat. ”Det som är extra kul med det här projektet är att det följer vad vi kallar 10 procent-regeln; att man ägnar 90 procent av spelet åt att låta spelare ha kul och tio procent till varumärket. Har man tillräckligt mycket mod att göra spel på det sättet kan man verkligen nå ut till sin målgrupp och det modet har TYA.”

Huvudmålgruppen för spelet är ungdomar i mellan- och högstadiet och som en del i kampanjen kommer dessa skolor även att besökas.. Idén att göra ett spel kommer från ungdomar som deltog på en ”Innovation Camp”, där elever från olika delar av landet fick spåna kring hur man får dem intresserade av transportbranschen.

Movin’ Movin’ kan laddas hem gratis på App Store och Google play.

Liknande artiklar

  • kjellbagatell

    ”Här skriver vi ingen på näsan, utan ger på ett underhållande sätt ett smakprov på transportsektorn”.
    ”…se till att lastbilschaufförerna hinner äta lite korv…”

    Bra, precis så ser större delen av branschen ut. Allt ska stressas fram så pass att chaufförerna knappt hinner äta. Bra att spelet är realistiskt isåfall, men tvivlar på att någon blir intresserad av det. Intressant idé däremot!