Övrigt

Konsumentverket vill hindra oönskade telefonförsäljare

Konsumentverket vill förändra villkoren för hur telefonförsäljare jobbar till den milda grad att hela industrin lär försvinna.

Enligt en rapport som den statliga myndigheten tagit fram är det hela 96 procent som inte vill bli uppringd från företag där man inte är kund. Därför föreslår man två åtgärder som skall få bukt med det hela:

  1. Du blir uppringd bara om du tackat ja först. Det som kallas för aktivt medgivande.

  2. Du binder dig inte vid något förrän du skrivit på ett avtal. Det som kallas skriftlig avtalsbekräftelse. Det innebär en skriftlig kvittens på vad du och säljaren kommit överens om i samtalet.

Nu är det inte Konsumentverket som stiftar våra lagar så telefonförsäljningsbranschen kan pusta ut en aning. Men rapporten är framtagen på uppdrag av regeringen och just nu pågår det en utredning om telefonförsäljning som beräknas vara klar någon gång nästa år.

Du kan ladda hem hela Konsumentrapporten på verkets webbsida.

[via: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=5848940 “Sveriges Radio”]
[source: http://www.konsumentverket.se/Nyheter/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2014/Konsumentrapporten-96-procent-vill-inte-bli-uppringda/ “Konsumentverket”]

Läs mer

Populärt i bubblan idag

Inga inlägg!