by • 1 september, 2015 • NyheterComments (1)754

Idag börjar Google Chrome automatiskt pausa Flash-innehåll på webbsidor

Från och med idag börjar Google rulla ut den uppdatering till Chrome som gör att Flash-innehåll som inte är relevant till en sidas funktion automatiskt kommer pausas likt det Safari gjort länge. Tack vare detta kommer exempelvis batteritiden öka om du surfar via en bärbar dator.

I realiteten betyder det också att i princip alla reklambanners som är Flash-baserade inte längre kommer spelas upp automatiskt och sedan en tid tillbaka produceras också reklambanners i första hand i HTML5.

För att anpassa sig själva till denna uppdatering och inte tappa reklamintäkter har Google automatiskt sedan en tid tillbaka konverterat Flash-banners till HTML5 för Google Display Network, DoubleClick och AdWords. Även YouTube väljer sedan i början av året HTML5-spelaren före den Flash-baserade.

Äntligen verkar Flash vara på väg ut på riktigt då Google Chrome är den största webbläsaren och den enda som kommit med Flash installerat från start. För den som vill finns Steve Jobs tankar om Flash fortfarande att läsa på Apples hemsida.

Liknande artiklar

  • ”Hotnews” från 2010 – lite roligt med subdomänen. I övrigt intressant läsning och till stor del nog relevant än idag. (Sen tycker jag ändå att det var fel av iOS att stoppa Flash så tidigt. Man missade mycket innehåll på den tiden. Men det är historia.)