by • 25 februari, 2015 • NyheterComments (6)542

Google försöker nu automatiskt göra om Flash-annonser till HTML5

Google skriver idag att de nu automatiskt kommer konvertera Flash-annonser till HTML5 när de laddas upp för Google Display Network, DoubleClick och AdWords. Detta för att kunna visa en rörlig annons istället för en statisk fallback-bild på enheter som inte kan visa flash eller inte har pluginen installerad.

Eligible Flash campaigns, both existing and new, will now be automatically converted to HTML5 when uploaded through AdWords, AdWords Editor, and many 3rd party tools.

Konverteringen sker genom Googles verktyg Swiffy och det är inte alla Flash-annonser som kan konverteras. Tidigare har Swiffy varit väldigt begränsad vad gäller konvertering av programmerade och interaktiva annonser och har i princip endast kunnat konvertera annonser gjorda med tidslinjen i Flash CC och tidigare versioner av Adobes utvecklingsverktyg.

Google verkar allt mer vilja göra sig oberoende av Flash då de så sent som i slutet av januari bytte så att YouTube nu väljer HTML5-spelaren för video framför Flash-spelaren som tidigare varit standard. Äldre enheter och webbläsare som inte stödjer HTML5 och funktionen med variabel strömning kommer dock fortsättningsvis att se videos genom Flash-spelaren.

Google skickar, vilket förmodligen många av er vet, med Flash-pluginen inbakat i sin webbläsare Chrome. Detta beror säkerligen på att Google i princip tjänar alla sina pengar på annonser och vill att så många människor som möjligt ska kunna se alla annonser oavsett om de är HTML5, Flash, textannonser eller bildannonser.

  • Stangell

    Intressant. Minns alla muppar och förståsigpåare som skrek och garvade om att iPhone och iPad var skit och dömda att misslyckas för att iPhone OS/iOS inte hade stöd för detta skräpformat.

    Dom är ganska tysta idag, och det ska dom vara. Apple ledde utvecklingen och resten av branchen förljer som lydiga små hundar.

  • 5t3f4n

    Synd. En av fördelarna med att inte ha Flash installerat är just att man slipper en hel del reklam per automatik. Verkar som adblock kommer bli viktigare att ha framöver.

  • Där var ju en ganska lång period då iOS-användare missade en hel del innehåll på nätet. Jag tycker man skulle låtit utvecklingen till HTML5 gå progressivt precis som all annan utveckling. Jag tycker man gjorde ett misstag då som pressade så radikalt för övergången allt för tidigt. Där var delvis ett förlorat år eller två när det gäller viss typ av webbinnehåll.

  • Dan

    Jag tycker att det var helt rätt beslut att ta. Det hade förmodligen tagit väldigt många timmar att få fram en fungerande flash-spelare, och den hade ändå inte fungerat perfekt. Nu blev det en annan lösning som inte heller blev perfekt, men som drev utvecklingen framåt, och gör att Apple har mindre skräp att underhålla nu.

  • Vet i tusan om utvecklingen till en flash-fri webb hade tagit fart då.

  • Stangell

    Snarare så skyndade Apples stopp av Flash på att vi blev av med skiten och tvingade webutvecklare att gå över till andra format.