Övrigt

Färre brev men fler paket – Posten i siffror

Foto: Tekniska Muséet / Flickr (CC)

Att vara brevbärare blir ett tyngre jobb för varje år som går. Om detta och mycket annat kan vi läsa i PostNords nyligen publicerade rapport Postens service och kvalitet 2013.

För oss pryltokiga är Postens utveckling spännande och visst vill vi få hem våra prylar så fort som möjligt?

Att posttjänster går nedåt i och med digitaliseringen är ingen hemlighet. År 2011 betalade ett genomsnittligt svenskt hushåll cirka 10 000 kronor för telefonitjänster, men endast 600 kronor gick till posttjänster.

Under år 2013 delade Postens brevbärare ut 2191 miljoner brev vilket var 3 procent färre än år 2012 och 1 miljard färre än vad som delades ut under år 1994.

Av dessa 2191 miljoner brev är fler och fler leveranser från e-handeln och med smartare förpackningar kan fler paket skickas direkt hem till brevlådan.

Undersökningar visar att drygt hälften av alla köp från e-handeln skickas direkt hem i brevlådan, utan att kunden behöver åka till ett postombud för att hämta ut paketet.

Posten har i nuläget 23 300 brevlådor och 1800 serviceställen som tar emot post som med hjälp av 11 000 brevbärare ska delas ut till knappt 4,8 miljoner avlämningsställen i form av företag och hushåll.

För att mäta funktionen skickas varje år cirka 220 000 testbrev innehållandes transpondrar som läses av vid olika mätpunkter för att följa brevets färd.

Dessa mätningar visar att 94.9 procent av alla skickade 1:a-klassbrev nådde sin mottagare under 2013 vilket kan jämföras med Norges 86 procent. Enligt rådande lag ska minst 85 procent 1:a-klassbrev nå sin mottagare.

[via:http://www.ehandel.se/Brevbaararna-kommer-med-fler-paket-och-faarre-brev,3885.html “Ehandel.se”]
[source:http://www.postnord.com/sv/Media/Pressmeddelanden/PostNord/2014/Brevbararna-kommer-med-fler-paket-och-farre-brev “Postnord Press”]

Läs mer

Populärt i bubblan idag

Inga inlägg!