by • 5 maj, 2015 • NyheterComments (0)517

En femtedel av svenskarna kollar YouTube varje dag

Enligt MediaVision som löpande följer utvecklingen på den svenska TV- och streamingmarknaden ökar YouTube i Sverige och har nu en räckvidd på 21% av befolkningen dagligen. Mätningarna har gjort under första kvartalet 2015 och siffrorna innebär att YouTube nu tillhör TV-kanaler/-tjänster sett till daglig räckvidd. Det är bara SVT och TV4 når fler en genomsnittlig dag.

– Att Youtube länge varit ohotad bland onlinetjänsterna är ingen nyhet. Det är, däremot, en nyhet att Youtube nu är i nivå med några av våra största TV-kanaler när det gäller såväl räckvidd som tittartid. Det påverkar såklart både annonsörer och traditionella TV-aktörer. Annonsörerna ser redan idag ett ökat utbud av unga och kommersiellt attraktiva målgrupper på Youtube och TV-kanalerna måste i snabbare takt bygga strategier för sina reklamfinansierade onlinetjänster, säger Marie Nilsson, VD Mediavision.

Bland unga i åldern 15-24 år är YouTube den överlägset största kanalen där varje tredje i den åldersgruppen använder tjänsten. Lika mycket som de lägger på all traditionell TV sammantaget. Unga ser också fler klipp per dag än de i de äldre konsumenterna. Men även äldre har i högre grad börjar konsumera video på nätet och i gruppen 65-74 år har daglig räckvidd nära fördubblats jämfört motsvarande kvartal ifjol. MediaVision ser också ett ökat engagemang bland användarna då fler väljer att också följa fler kanaler eller konton. De populäraste genrerna är komedi, musik och spel men ökar mest gör matlagning, hälsa, skönhet och mode.

Liknande artiklar