Övrigt

Apples streamingtjänst för musik allt närmare en lansering

Apple Keynote

Det har länge nu spekulerats och ryktats om att Apple jobbar på streamingfunktionalitet för musik via iTunes och nu verkar det faktiskt som att vi är närmare en lansering än någonsin. Det som verkar ha satt käppar i hjulen för Apple är diskussionerna de nya licensavtal som måste förhandlas fram med de stora musikjättarna.

Nu rapporteras det från flera håll att tjänsten i bästa fall kan komma att lanseras redan på WWDC i år.

Sedan tidigare har det varit klart att Universal Music skrivit på ett avtal med Apple för streaming, och nu kommer det friska vindar från bland annat Cnet och The New York Times att Apple och Warner Music under gårdagen lyckades sluta ett avtal. Sony som är den sista musikjätten verkar vara den part Apple har svårast att övertyga; .

Apple ska enligt uppgifter jobba febrilt för att lyckas ro allt i hamn innan WWDC som går av stapeln om knappt en vecka, just för att kunna lansera tjänsten under deras keynote. Om så sker bör vi med tanke på att det bara är vi och våra grannländer som ännu inte fått tillgång till iTunes Match sänka våra förhoppningar om att få ta del av denna nya tjänst redan från start.

Detaljer kring hur Apples streamingtjänst i praktiken ska fungera är ännu oklara. En variant är den modell amerikanska musiktjänsten Pandora är uppbyggd på; en mer radioliknande tjänst där användaren inte kan välja och vraka helt fritt. En annan modell är den vi svenskar de senaste åren har valt oss vid tack vare Spotify, där valfriheten endast begränsas av låtutbudet. Jag är nog inte ensam om att hoppas på det sistnämnda.

Gratis men annonsbaserat

Till skillnad från Googles nya tjänst för streaming av musik – Google Play Music All Access – pekar ryktena mot att Apples motsvarighet kommer vara gratis för användare med regelbunda avbrott i lyssningen för reklaminslag, likt hur Spotify Free fungerar. Intäkterna från reklamintäkterna till förlagen är enligt The Wall Street Journal (via Macrumors) hela 10%, vilket är dubbelt så mycket som vad Pandora betalar. Antingen känner skivbolagen och förlagen att de kan pressa Apple på mer pengar eller så kommer Apples musiktjänst helt enkelt innehålla större funktionalitet än Pandora.

iAd-teamet skiftar fokus

Apples reklamplattform, iAd,  som lanserades 2010 i hopp om att utvecklare och Apple själva ska lyckas tjäna pengar på gratisappar i App Store genom attraktiva annonser, ska nu enligt Bloomberg skifta fokus till att sälja och administrera den reklam som musiktjänsten ska drivas av. Istället för grafisk reklam i appar kommer iAd-reklam i musiktjänsten vara mer som radioreklam.

Uppdatering:
Alla tre musikjättar nu med på Apples streamingtåg

[via:
http://www.theverge.com/2013/6/2/4389230/apple-reportedly-signs-iradio-agreement-warner-music “The Verge”,
http://www.theverge.com/2013/6/3/4392960/apple-hopes-to-reinvent-iad-platform-for-free-ad-supported-iradio “(2)”]
[source:
http://news.cnet.com/8301-1023_3-57587243-93/apple-reaches-iradio-deal-with-warner-music-suggesting-wwdc-launch/?part=rss&subj=news&tag=title “CNET”,
http://www.nytimes.com/2013/06/03/technology/apple-is-said-to-be-pressing-to-complete-deals-for-internet-radio.html?pagewanted=all&_r=1& “The New York Times”,
http://www.macrumors.com/2013/06/02/apple-pushing-to-complete-record-deals-for-streaming-music-service-launch-at-wwdc/ “MacRumors”,
http://www.bloomberg.com/news/2013-06-03/apple-said-to-shift-ad-focus-to-support-new-music-service.html “Bloomberg”]

Läs mer

Populärt i bubblan idag

Inga inlägg!