by • 6 augusti, 2015 • NyheterComments (2)716

Apple: 11 miljoner har aktiverat Apple Music

För första gången sedan Apple Music lanserades har Apple gått ut med officiella siffror på hur många som faktiskt börjat testa och använda tjänsten. Till amerikanska publikationen USA Today meddelade Apples chef för online-tjänster, Eddy Cue, att 11 miljoner iOS- och Mac-användare aktiverat de tre prövomånaderna som Apple generöst nog förhandlat fram.

Av dessa 11 miljoner har ca 2 miljoner valt familjeabonnemanget som tillåter upp till 6 användare att använda musiktjänsten för 149kr per månad.

Jämförelsevis har Spotify samlat på sig över 75 miljoner aktiva användare, varav ca 20 miljoner är betalande kunder. Beroende på hur många av alla de som testar Apple Music som faktiskt låter abonnemanget fortlöpa efter de tre gratismånaderna kan Apple vara på god väg att vara ikapp Spotify när det kommer till antalet betalande kunder.

Över 800 miljoner potentiella kunder idag

Elva miljoner användare på så kort tid är på många plan väldigt lyckat, men i relation till att Apple i år sålt över en miljard iOS-enheter, har över 800 miljoner aktiva iTunes-konton med tillhörande betal-/kreditkort, samt att man förutsättningslös kan testa tjänsten helt kostnadsfritt i tre månader, finns god potential för musiktjänsten att växa lavinartat.

Huruvida all den kritik som Apple Music fått för flera både stora och små buggar i tjänsten påverkat Apple-användares intresse för tjänsten är oklart. I dagens uttalande från Eddy Cue låter han dock också meddela att Apple känner till problemen och jobbar på att lösa dem så snabbt som möjligt.

”We’re aware that some users have experienced some issues, and we hate letting them down, but we’re releasing updates as fast as we can to address those issues.”

Apple Music finns för tillfället endast för Mac- och iOS-användare men kommer i höst att lanseras för Android, till en början som en betaversion.

Liknande artiklar

  • ”Apple i år sålt över en miljard iOS-enheter, har över 800 miljoner aktiva iTunes-konton med tillhörande betal-/kreditkort” etc. Liknande förutsättningar har också funnits för Google Music, men inte resulterat i någon lavinartad tillväxt för den tjänsten.

    Men nog tycker jag att det verkar vara en helt ok start för Apple Music. (Men det är om tre månader som vi vet något vettigt, vad jag förstår.)

  • Hittar tyvärr ingen som helst information om antalet Google Play-konton med ”credit card on file”, som det så fint heter (Apples motsvarighet är alltså över 800 miljoner). Men jag kan inte alls tänka mig att Google har i närheten av lika många aktiva/aktuella konton med lagrad betalinfornation. Sist jag kollade är det väldigt lättvindigt att hoppa över den rutan när ett Google Play-konto skapas (och omsättnigssiffrorna för Play respektive App Store stärker den tesen samt visar att iOS-användare gärna spenderar betydligt mer än Android-användare).

    Google Music lanserades heller inte med samma buller och bång, och i en tid när streaming inte riktigt var så hett som det är nu.

    Vi får se hur konverteringen blir om ett par månader när de trial-perioden är slut. Själv har jag gett upp Apple Music och återgått till Spotify.