by • 1 april, 2016 • NyheterComments (1)12573

Allt om nya Tesla Model 3

Så kom och gick dagen många elbilsentusiaster och Tesla-investerare länge väntat på och den första visningen av Teslas nya bil för massproduktion, Model 3, är över. Även om aktiekursen inte är allt för övertygande verkar elbilsfantaster och bilkännare generellt vara nöjda och imponerade över Model 3.

Läs vidare för bilder, filmklipp och all tillgänglig information om Model 3.

Över 130 000 150 000 180 000 förhandsbeställningar – på 24 timmar

Att bilföretaget på bara 24 timmar lyckades ta in över 180 000 förhandsbeställningar (över 7,5 miljarder dollar in i potentiell inkomst för Tesla) med krav om handpenning på 10 000 kr, där en stor del av dem beställde redan innan bilen var presenterad, visar att antalet trogna följeslagare bland privatpersoner fortsätter växa.

Denna presentation var enligt Tesla och Elon Musk ”del 1 av 2”, där den andra delen kommer att genomföras närmare produktionsstart nästa år. Under nattens presentation beskrevs endast instegsmodellen och dess specifikationer; möjligheterna kring tillval och andra konfigurationer kommer inte att bli kända förrän i nästa presentationsomgång.

black_1

Design 

Model 3 ser ut precis som gårdagens rykten beskrev bilen: en hybrid mellan Model S och Model X fast mindre i både längd och bredd än de båda. Model 3 ser helt klart ut som en Tesla, men har fått en egen identitet i designen – och en charmig sådan. Den både sportig och gullig ut på samma gång, med sin rundade front som påminner lite påminner om Porsche blandat med skarpa linjer som exempelvis den horisontella som sträcker sig runt bagageluckan där bak.

Precis som Model S och X består chassit av både stål och aluminium, där det förstnämnda materialet är dominant. Enligt en Tesla-representant på plats kommer designspecifikationerna presenteras mer ingående närmare produktion. Tesla har dock redan lovat att bilens säkerhetsegenskaper ska nå högsta betyg, precis som Model S och Model X.

Den nakna och mystiska instrumentbrädan

Något som många direkt började spekulera kring var avsaknaden av en ”riktig” instrumentbräda. Bakom ratten, i dessa prototypbilar som enligt Tesla-representanter dock var väldigt långtgående, finns ingenting. Bortsett från den nya 15-tums touch-skärmen i mitten har Model 3 i nuvarande utförande varken hastighetsmätare eller annat bakom ratten.

Förklaringen får vi enligt Elon Musk i ”del 2” av Model 3-presentationen, som beräknas hållas mycket närmre produktion. Men Musk passar också på att säga att den Model 3 vi nu fått se inredningsmässigt kommer att förändras en hel del tills produktion – inte ens ratten är den ratt som kommer att finnas i den färdiga modellen som enligt Musk kommer att kännas ”som att styra ett rymdskepp”.

silver_2

Bortsett från ett fåtal tvärgående balkar är taket av glas, vilket enligt de som testat bilen och Tesla själva ska skapa en större rymd och takhöjd för förare och passagerare än bilar i samma storlekskall med plåttak.

Interiört utmärker sig även denna modell med en stor skärm i mittkonsolen, där man som vanligt när det gäller Tesla-bilar kommer komma åt alla bilens funktioner och inställningar.

I övrigt ska utrymme för både förare och passagerare i fram- och baksätet vara tillräckligt rymliga och bekväma, enligt de som redan fått provåka Model 3. Och trots den mycket kortare fronten har man fått plats med en ”frunk” – en mindre förvaringsutrymme där motorn vanligtvis sitter i traditionella fossilbränslebilar.

Batterikapacitet och acceleration

I instegsmodellen lovar Tesla redan nu en räckvidd på ”minst 215 miles”, vilket översatt till det metriska systemet blir knappa 35 mil. Tesla sa visserligen att andra, större batterier kommer att finnas tillgängliga som tillval, men avslöjade varken pris eller kapacitet för dessa.

Som standard är det bakhjulsdrift som gäller, och accelerationstiden för 0-100 kommer att vara under 6 sekunder med ovan nämnda batteri och bakhjulsdrift. Det större batteriet i kombination med fyrhjulsdrift – som också kommer att finnas som tillval – kommer säkerligen kunna komprimera dessa 6 sekunder en hel del.

Auto Pilot

Model 3 får fullt stöd Teslas autonoma plattform som väntat, som bland annat innefattar Auto Pilot på riksvägar, Auto Park för smidig parkering och även Summon som låter bilen backa ut och köra in ur parkeringsplatser utan att föraren behöver sitta i bilen.

Dubbelt så många laddstationer inom 2 år

Under presentationen passade Elon Musk också på att meddela att Tesla under de kommande två åren kommer att dubbla antalet Supercharger-laddstationer i världen till 7 000, och samtidigt öka antalet ”Destination Chargers” fyrfaldigt till 15 000 (benämningen för laddstationer som anläggs i anslutning till hotell, restauranger, shoppingcenter osv).

interior

Pris och tillgänglighet

Sedan ett par år tillbaka har Teslas plan varit att erbjuda en attraktiv och kompetent bil för 35 000 dollar och uppåt, och detta tycks man hålla. Exakt vad som ingår och inte ingår för detta instegspris är ännu inte avslöjat, och kanske inte heller helt bestämt från Teslas håll.

Vad priset blir konverterat till svenska kronor är kan vi bara spekulera kring i nuläget. Men tittar vi på instegspriset för Model S i amerikanska dollar ($70 000) jämfört med svenska kronor (840 100 kr) behöver vi multiplicera varje dollar med 12 kronor för att nå det svenska priset.

Det skulle ge ett instegspris för Model 3 i Sverige på 420 000 kr.

Produktion av Model 3-bilarna påbörjas i början av 2017 och de första leveranserna sker under hösten/vintern 2017.

Läs mer om Model 3 på Teslas webbsida

 

Liknande artiklar

  • Dan

    Var har ni fått instegspriset för Model S på 840 100kr från? Vad jag kan se när man konfigurerar en bil på Teslas hemsida så kan man få ner priset till 813 000kr.