• Om Array.se
  • Tipsa oss
  • Bli medlem

Om Array.se

Array.se är ett nyhetssida för teknikintresserade som uppskattar dagliga nyheter, guider och fördjupningar prylar, internet och det mobila livet. Här kan du läsa om och diskutera de senaste rykterna i teknikbranschen och få hjälp med dina prylar i forumet. Har du ett nyhetstips? [email protected]. Vill du annonsera? Besök array.se/annonsering. Array.se stöds med servrar från Webbhotell City Network och City Cloud.
Chefredaktör Redaktör Redaktör Design/skribent Tekniskt ansvarig Ansvarig utgivare
Siavash Vatanijalal [email protected] Andreas Nilsson [email protected] Joakim Östlind [email protected] Jezper Söderlund [email protected] Tommie Podzemski [email protected] Peter Esse [email protected]

Tipsa oss

Nyhetstips Har du ett nyhetstips skickar du detta till [email protected]. Pressmeddelande Om du företräder en PR-byrå eller är marknadsansvarig för ett bolag och vill skicka ett pressmeddelande använder du i stället [email protected].

Bli medlem

Bli en del av gemenskapen här på Array.se. På så sätt kan du kommentera i forumet, skapa nya och hitta gamla teknikintresserade vänner. Forumet är till för alla typer av teknikrelaterade frågor – inga frågor är för dumma och alla får hjälp. Det kostar inget att bli medlem och allt du behöver göra är att gå till följande sida och skriva in önskat användarnamn och lösenord. Bli medlem nu »
Användarnamn Lösenord
Alltommac.se blir Array.se - Läs mer här »

Array.se

• Nyheter
  • Macradion
  • Artiklar
  • Forum

Allt Om Mac och Array.se Forums har flyttat till Slashats forums på http://forum.slashat.se

Vi kommer under en period att låta Allt Om Macs gamla forum ligga kvar här av nostalgiska skäl. Så vill du forsätta din forumupplevelse rekommenderar vi att du signar upp hos Slashat.se Forum med ett nytt forumkonto.

Forum » Mac

Byta språk på ett program.

11 inlägg, 4 debattörer
Etiketter:
  1. John Eriksson
    Medlem

Har behov att köra ett program på engelska ibland och svenska ibland. Finns det nåt enkelt sätt att byta språk för ett program ett par gånger i veckan?
    På Macen då såklart. Mountain Lion.

Skrivet för 3 månader sedan #
  2. iKalle
    Medlem

Jo, det är normalt lätt som en plätt.
    Äpplet - Systeminställningar - Språk-Text. Här borde Svenska ligga överst. Nu kan du med pekaren och med musen nertryckt dra upp det språk du önskar och lägga det överst.
    Jag har för mig att du måste göra en omstart innan den nya ändringen går att använda.
    Kom ihåg att det finns två svenska språk att välja bland. Välj Svensk Pro. men det ser du i fönstret längst till höger. (Inmatningskällor)
    Lycka till.

iKalle.

3. John Eriksson
    Medlem

Nja alltså jag menar bara just det här programmet. Visst kan man in där å pilla fram och tillbaka, för det är ju hur det ser ut när den startar, men det blir mycket bök varje gång. Det bästa vore ju om den frågade vid start av programmet.

4. iKalle
    Medlem

OK. Ja du. Det skall ju finnas i preferens ett fönster där man kan välja några språk.
    Jag vet att i senaste uppgraderingen av Gimp 2.8.4 så var den på svenska och det var omöjligt att få den att prata engelska (som den gjort de senaste tio åren) tills jag avinstallerade och laddade ner från annat ställe.
    Berätta vilket program du undrar över så dyker nog ett proffs upp på programmet som kan hjälpa dig.

5. Peter Jacobsen
    Medlem

Det beror på programmet. Jag lyckades ändra en svensk Flash Pro till engelska genom att byta språkfilerna. DW vägrade dock, krävde nytt licensnummer.
    Så vilka program?
    Annars så här: ladda hem demo av programmet på det språk du vill ha. Välj Visa paketets innehåll och leta upp språkfilerna (borde gå att hitta, bruka ha logiska namn...) i bägge programmen. Kan vara flera filer.
    Sen får man dra dessa filer in och ut, och starta om programmet vid varje språkbyte.

6. John Eriksson
    Medlem

Det är FileMaker Pro. Det är bökigt att jobba i engelska databaser när programmet är på svenska, samtidigt behöver jag kolla upp svenska begrepp och utseenden emellanåt om jag ändrat utseende-grejer.
    Finns inga möjligheter för inställningar i programmet.
    Kanske skulle det gå att göra ett automator-script?

7. iKalle
    Medlem

FileMaker Pro är ett så pass avancerat program så det borde gå att välja språk.
    Jag googlade och fick fram detta bevis.
    http://www.filemaker.com/se/products/fmp/tech_specs.html

8. John Eriksson
    Medlem

Ja alltså det går ju att välja språk om andra inlägget föreslår, men jag tänkte mer på nåt enklare sätt eftersom det är ofta det blir språkbyten.

9. iKalle
    Medlem

Jag vet att jag körde två paralella program, ett på svenska och ett på engelska.
    Din licens tillåter nog inte detta, men du kan väl köra en demoversion på svenska och engelska på det andra.

10. Peter Esse
    Moderator

Tror nog det enda sättet är att ha två olika Filemakers - ett på svenska och ett engelska som iKalle föreslår.

11. John Eriksson
    Medlem

Och radera den såråkuppsättning jag inte vill använda på resp kopia? Ja det är kanske inte så dum idé, då behöver jag inte ens starta om programmet för att byta mellan språken. Ska testa!

Allt Om Mac och Array.se Forums har flyttat till Slashats forums på http://forum.slashat.se

Vi kommer under en period att låta Allt Om Macs gamla forum ligga kvar här av nostalgiska skäl. Så vill du forsätta din forumupplevelse rekommenderar vi att du signar upp hos Slashat.se Forum med ett nytt forumkonto.

Populära etiketter

3g 5.5 Allt om Mac app Apple Apple tv Backup CS iCloud iMac iMessage Internetdelning iOS iPad Iphone iPhone 4 iPhone 5 iphoto itunes Lion mac macbook MacBook Pro mac mini mail MobileME mountain lion musik OS X OS X LIon outlook problem Safari sync säkerhetskopiering tangentbord Tillgänglighet Time Machine Uppgradering WIFI

Allt från WWDC 2013

• 2013-06-18iOS 7 och dess semi-transparenta lager
  • 2013-06-13Kompatibilitetsdiagram för iOS 7
  • 2013-06-11iTunes Connect tillåter nu att appar byter ägare
  • 2013-06-11AppSnack 67 - WWDC WTF!
  • 2013-06-11Årets vinnare av Apple Design Award
  • 2013-06-11Allt om nya iOS 7
  • 2013-06-11En första snabbtitt på iOS 7
  • 2013-06-10En första titt på Mac Pro
  • 2013-06-10Uppdaterade säkerhetsfunktioner i iOS 7
  • 2013-06-10Nya Airport Extreme och Time Capsule
  • 2013-06-10Apple lanserar iTunes Radio
  • 2013-06-10iWork tar nu äntligen steget ut i molnet
  • 2013-06-10En helt ny och imponerande kraftfull Mac Pro
  • 2013-06-10Macbook Air: Haswell processor som ger ordentligt med batteritid
  • 2013-06-10OS X 10.9 Mavericks bjuder på en hel del nyheter och förbättringar

Visa alla artiklar från WWDC 2013 »

Senaste inläggen

• 2013-06-19Dolda funktioner i iOS 7 Beta
  • 2013-06-19Slashat.se #222 - #CRUISECONTROLFORCOOL
  • 2013-06-18Visa känslor i nya Facebook för iOS
  • 2013-06-18Framtiden för Instacast i OS X 10.9 Mavericks och iOS 7
  • 2013-06-18Adobe lanserar de nya programvarorna i Creative Cloud
  • 2013-06-18iOS 7 och dess semi-transparenta lager
  • 2013-06-18Enkelt att dela listor med minimalistiska Silo
  • 2013-06-18Se hur kommande OS X Mavericks hanterar flera bildskärmar
  • 2013-06-17Macradion #123 - 2 timmar iOS 7
  • 2013-06-17Rykte: Inte längre bara bilder på Instagram

Du kan även följa oss via RSS »

Online just nu

Plus 20 anonyma besökare.

Överlägsen städhjälp för din Mac

Array.se drivs med en stor portion kärlek och lite pengar - läs mer om annonsering på vår annonswebb