iOS 5: Skapa lite ordning i iMessage- och Facetime-oredan

imessagedevices

Inledning

iMessage och FaceTime är trevliga tjänster som kan förenkla våra kommunikationsformer rejält. Men de lider båda av ett och samma irriterande problem. Hur ska man veta vilken adress eller vilket telefonnummer man ska ringa eller skicka meddelanden till? Denna artikel ämnar att ge en inblick i det problem som iMessage och FaceTime lider av och en temporär lösning.

Bakgrund

Nu när iMessage  har lanserats i och med iOS 5 är det fler och fler som börjar använda det. Ett problem som Apple måste lösa är alla dessa olika adresser som du kan koppla till iMessage (och FaceTime). För tillfället kan du skicka iMessage-meddelanden och ringa FaceTime-samtal till Apple ID-adresser, @me.com-adresser och telefonnummer. Om du bara har en i-enhet så är detta inget problem, men om du som många andra har fler så kan det snabbt bli rörigt, speciellt om du vill ha allt synkat. Får du en iMessage till ditt telefonnummer så ser du det inte på din iPad. Får du ett FaceTime-samtal till ditt telefonnummer så är det samma sak, du ser det inte på din iPad. Men om du får ett meddelande eller samtal till din mailadress så kan du få det till alla dina enheter.

Tills Apple tar sig i kragen och ger oss ett sätt att unifiera alla olika apple-konton och telefonnummer vi har så finns det en temporär lösning. Du väljer helt enkelt ut en av dina mailadresser (Apple ID eller @me.com) och håller fast vid den. I inställningarna för iMessage och FaceTime kan du välja på vilka adresser du vill kunna ta emot meddelanden och samtal. På en iPhone är telefonnumret redan förinställt, och går inte att ta bort. Men på en iPad och iPod Touch väljer du helt själv. Hela detta ämnet är svårt att skriva om utan att skapa en viss förvirring. Om det är något som är otydligt säg det i kommentarsfältet så ska jag göra mitt bästa för att förtydliga.

Få lite ordning i oredan

Efter veckor av trixande och fixande och grubblande har jag kommit fram till att det bästa är att välja att koppla alla mina Apple-adresser och telefonnummer till alla mina enheter, som ”mottagare”. Det gör att oavsett vilken av mina adresser jag får ett FaceTime-samtal eller meddelande till får jag upp dem på alla mina enheter och Mac:ar. Så långt är allt bra. Men, nu kommer vi till nästa problem: Om jag inte aktivt ändrar mina inställningar kommer mina enheter att använda olika uppringnings-ID:n (dvs. den adress eller det telefonnummer som mottagaren ser, och svarar till. Min iPhone kommer använda mitt telefonnummer medan min iPad och min Mac kommer använda min Apple ID-adress.

uppringnigsid

Som tur är har Apple lagt in en inställning i alla FaceTime- och iMessage-enheter där du kan välja ditt uppringnings-ID. Denna inställning är den viktigaste för att få lite ordning i den oreda som annars kan uppstå. På alla enheter där jag använder iMessage och FaceTime väljer att ställa in ett och samma uppringnings-ID. Det gör att alla iMessage-meddelanden jag skickar och FaceTime samtal jag ringer kommer från en och samma adress. I förlängningen innebär det att alla som svarar på mina meddelanden eller samtal svarar till samma adress, vilket gör att alla mina enheter tar emot dem samtidigt. En bonus blir att även mina konversationer blir helt synkade. Svarar jag på ett meddelande på min iPad syns mitt svar även på min iPhone osv.

Låter det rörigt? Strunta i allt ovan och följ bara denna guide:

iMessage:

  • Gå in under Inställningar->Meddelanden->Ta emot på-> och lägg till alla dina Apple ID och @me.com adresser som du använder.
  • Under samma meny, gå in i Uppringnings-ID och markera den adress som du vill använda på alla dina enheter (välj inte ditt telefonnummer).
  • Gör nu exakt samma sak på alla dina enheter.

FaceTime:

  • Gå in under Inställningar->FaceTime-> och lägg till alla dina Apple ID och @me.com adresser som du använder.
  • Under samma meny, gå in i Uppringnings-ID och markera den adress som du vill använda på alla dina enheter (välj inte ditt telefonnummer, och välj samma som du valde för iMessage)
  • Gör nu exakt samma sak på alla dina enheter.

Resultat:

  • Alla dina enheter tar emot iMessage-meddelanden och FaceTime-samtal oavsett vilken adress dina vänner väljer att kontakta dig på, förutom ditt telefonnummer som endast kommer till din iPhone.
  • Alla iMessage-meddelanden och FaceTime-samtal du skickar kommer komma från en och samma avsändaradress (uppringnings-ID). Det gör att dina konversationer synkas mellan dina enheter och att alla dina enheter tar emot samtidigt. Bilden högst upp i denna artikel visar en korrekt synkad konversation mellan mig och Jens på tre olika enheter.
  • Även gruppkonversationer synkas mellan enheterna.
  • Läser du ett meddelande på din ena enhet försvinner notiserna om just det meddelandet från alla dina enheter.

Du kan läsa mer om nyheterna i iOS 5 bland våra inlägg, eller hos Apple.

Redaktör på Array.se och har som många andra ett hem fyllt med Apple-produkter. Arbetar till vardags som ungdomskonsulent i Örebro. Nås enklast på Twitter (@siavashvj) eller via e-post.
  • http://www.lagrafica.se Niklas L

    Bra guide Siavash. Kul att allt om Mac fått dig som skribent. Du verkar bra! :-)

  • Per Sennerhall

    Inställning Uppringnings ID finns inte på min iPad, utan bara på min iPhone.
    Jag kan inte använda samma mailadress till iMessage som i Facetime. Det accepteras inte ”eftersom den redan används.”

  • Per Sennerhall

    Tillägg:
    Jag har bara en me.com-adress och det borde ju rimligen funkar på alla enheter. Men icke!

  • John Eriksson

    *förvirrad* är det här ett problem?

  • Sebastian

    @Per: inställningen för uppringnings-id finns bara om du har mer än ett id registrerat i FaceTime eller iMessage så det syns alltid i telefonen eftersom den har telefonnummer och Apple-id där. Har du bara en adress i FaceTime-iMessage på iPaden så ställer du in uppringnings-id på din iPhone till samma bara.

    I FaceTime på iPaden kontrollera att inställningen som heter Apple-id är samma som du använder för att logga in på iCloud. Är de det så får du automatiskt samma adress att bli kontaktad på för FaceTime som för iMessage.

  • Tomas Tengros

    Hur ska man fylla i om man har en iPad gen1 och en iPhone 3gs?

  • Oscar Gustafsson

    Vad är det för iPhone på bilden? Ser ut som om den har större skärm, verkar som om det är mindre mellanrum mellan skärm och högtalaren för samtal. eller?

  • Joakim Östlind

    @Oskar: Det ser ut att vara en iPod Touch

  • Oscar Gustafsson

    @joakim: den längt fram ja, men den i mitten?

  • Jens Liljegren

    Haha, va tusan han messar ju mig? :)

  • Mats

    Bra artikel. Jag har dock samma problem som @Per

  • Mikael

    Håller med, bra artikel. Lagom rörigt i få till det här med alla konton. Jag får samma fel som @Per o @Mats. Verkar inte kunna lägga till fler motagande Apple-id-adresser än en.

  • Siavash Vatanijalal

    @Niklas, Mats och Mikael: Tack!

    @John Eriksson: Ja, om man har fler än en enhet som man vill använda till iMessage kan det bli förvirrat.

    @Oscar: Det är mitt program som lägger in själva screenshot:en felproportionerat på iPhone-mallen. Det gör att iPhone:en ser annorluda ut. Ska försöka åtgärda det.

    @Jens: Surprise :)

  • Siavash Vatanijalal

    @Per: Du fick ett alldeles ypperligt svar av Sebastian.

  • DanaLeFay

    Går det att på något sätt ändra det telefonnummer som är inställt? Det är inställt på ett temporärt som jag tidigare har haft?

    Och vad händer om jag använder uppringnings-ID:et som mailadress? Måste man skicka till en mailadress då för att kunna skicka iMessage till mig?

  • Siavash Vatanijalal

    DanaLeFay:

    1) Nej, det ska vara samma nummer du har i din iPhone just nu. Testa att stänga av iMessage och slå på det igen.

    2) Om du har 2 enheter som du vill ska få samma meddelanden så ska du köra din mailadress som uppringnings-ID. Annars kör du ditt nummer. Men det spelar ingen roll egentligen, oavsett om du har din email eller ditt telefonnummer som uppringnings-ID så kan du skicka till alla telefonnummer och email-adresser som folk har ställt in iMessage med.

  • Armend

    Jo, det går att använda e-mail adress till iMessage även på en iPhone.

    Åtgärd: Stäng av tjänsten iMessage och sätt på igen. Du kommer nu att kunna välja om du vill ha din apple ID sim iMessage adress.

  • Siavash Vatanijalal

    Det är det väl ingen som säger emot? ;)

  • Jonas Ohlsson

    Om man har lagt till en epost-adress så verkar det inte gå att ta bort den sen. Hur gör man det?

  • Siavash Vatanijalal

    Jodå, gå in under Inställningar/Meddelanden/Ta emot på, och där under varje mailadress finns en ta-bort knapp.

  • Helena ÖStlund

    Jag har probelm med att min mail och mitt gamla (tillfälliga nummer ) jag hade innan porteringn gick igenom syns när jag kör imessage och trots att porteringen har kikat in.

    sedan har jag två adresser på ta emot men vill ta bort min mail men lyckas inte eftersom den knappen är gråmarekerad..

  • Jonas Ohlsson

    Helena, pröva att stänga av imessage och sedan slå på den igen för att det ska funka med numret. Det där med att fältet är gråmarkerat har jag med och kommer inte på hur man får bort en adress.

  • Jay Jay

    Jag kan inte lägga till något nummer, det ända som finns i ”ta emot på” är min e-mail adress. Beror det på att jag använder mig utav kontantkort? Jag vill att man ska se mitt nummer när jag använder iMessage

  • sara

    för mig skickas det bara från min e-mail, om jag går in på ” ta emot på ” står det ” fel ” brevid mitt nummer, what to do?..

  • Siavash Vatanijalal

    Slå av och slå på iMessage igen så brukar det lösa sig. Har du haft i ett annat simkort?

  • Sara

    Har gjort så hur många gånger som helst, har även testat ta ut simkortet och stoppat in det igen men ingenting vill fungera, känns så ovärt att testa återställa hela telefonen bara för att iMessage inte fungerar :/

  • PlayJen

    Hej!
    Jag har ett problem med min iPhone o facetime o imessenger.
    Jag vill gärna att den tar emot på telefonnr o när jag skickar så är det från min mobil nr. Men det e tyvärr fel nr som står skrivet i ft och im. men under telefon och mitt nummer så står det rätt nr!
    Jag har försökt med allt, starta om, stänga öpnna, synca, allt som står på internet men hittar ändå ingen lösning alls.

  • Sanna

    Jag får det inte att funka alls! Och allt med uppringningsID gäller ju bara om jag skickar nytt mess, om någon vill skicka ett nytt mess till mig så måste personen ifråga skicka till mailadressen och inte mitt telenr…..

  • Peter Esse

    @Sanna: Endast telefonen kan ta emot meddelande via telefonnumret.

  • Halim

    Ios

  • Jesper

    Det ända problemet blir att om jag väljer min epost som uppringningsid på min iPhone startar jag en ny tråd till hos mottagaren förutsatt att personen inte har min epost i min kontaktinfo, har jag fattat rätt?

  • John Eriksson

    Jesper: Korrekt. Be mottagaren lägga in din mailadress i ditt kontaktkort.

  • Bertil Arvidsson

    Hej.
    Jag har en iphone 4 och en ipad 2. hur ställer jag in för att ringa med facetime från paddan till iphonen å vise versa med ett å samma AppelID som är min e-postadress???

  • Siavash Vatanijalal

    Hej Bertil,

    Det går inte att har ett och samma Apple ID som både avsändare och mottagare av Facetime. Om du vill kunna ringa mellan de två enheterna måste du se till så att Facetime på enheterna är inställt med två olika Apple IDs.

  • Bertil Arvidsson

    Hej igen.

    Kolla då vad denna killen skriver i ett annat forum……

    Sv: Apple Facetime-fråga – 2013-02-01, 14:13

    Det går bra att ringa mellan egna iprylar. Se dock till att inte samma telefonnummer eller epost är förbockade under inställningar-facetime.

    Att de har samma Apple-id spelar ingen roll. Jag har visserligen ingen Mac ännu men praktiserar detta mellan två iPhones och en iPad.

    ——————————————————————————–

    Anders från Knarrevik
    Snabb ställplatssökning

  • Siavash Vatanijalal

    Du/han har helt rätt, mitt misstag. Under FaceTime-inställningarna kan man numera lägga till fler e-postadresser som FaceTime-mottagare. Du behöver bara bekräfta inställningen via det bekräftelse-mail som skickas till e-postadressen.

    Jag har på det sättet olika adresser till exempelvis köks-iPaden och vardagsrums-iPaden m.m.

    Ursäkta för förvirringen.