QuickTime Player X

by • 4 maj, 2010 • ArtiklarComments (8)297

H.264, MPEG4, Ogg, HTML5 och Flash – vi reder ut begreppen

QuickTime Player X

De senaste veckorna har det varit mycket prat om videostandarden som kallas för ”H.264” och att den på något sätt vore intimt förknippad med webbstandarden HTML5.

Så är det inte.. så jag tänkte reda ut begreppen lite.

HTML5 är en webbstandard som bygger vidare på den mer än 12 år gamla HTML4-standarden. Den inkluderar bland annat taggar för att spela video och ljud utan att behöva tillgå externa spelare, till exempel QuickTime-, Windows Media- eller Flash-plugins. HTML5 definierar via sin <video>-tagg bara att det finns video, ingenstans i standarden dikteras det vilket format denna video kommer i. Det betyder att tillverkaren av webbläsaren kan bestämma vilket videoformat de stöder. Det är precis så som bild-taggen alltid fungerat, och det är här bråket börjar. Bäst vore att ha ett format som alla tycker om att använda.

H.264 är en del av den mycket omfattande MPEG4-standarden. Det är närmare bestämt del 10, och är en video-codec, dvs ett sätt att koda video. H.264 är en video-codec som tagits fram som ett format som ska kunna allt. Allt från att fungera bra på webben och i mobiltelefoner men också kunna levereras till digital-TV eller till digital-bio. H.264 kan, men behöver inte vara, inkapslad i filformatet som är associerat med MPEG4. Förespråkarna för MPEG4 och H.264 pekar på att standarna är i teknisk framkant, har en klart definierad användarlincens samt har ett mycket brett stöd i videobranschen, både i mjukvara och hårdvara.

Ogg är ett mediaformat som konstruerats att vara öppet, gratis och inte tyngt av patent. Till Ogg-formatet finns det tre intimt förknippade codecs; Theora för video samt FLAC och Vorbis för ljud. De som förespråkar Ogg ser fördelarna med att allt är gratis, fritt och öppet för alla att använda. Tekniskt sett är det egentligen obetydliga detaljer som skiljer mellan Ogg-formaten och konkurrenterna. Hindren för att implementera eller inte är företagsekonomiska eller rent politiska. Till saken hör att det råder delade meningar om sanningshalten i påståendet att dessa format inte är tyngda av patent. MPEG4 är dessutom redan implementerat i stort sett överallt.

Problemet kommer när företag som Apple, Google och Microsoft säger sig stödja ”H.264” i sina webbläsare. Det är förvisso rätt, men det är missvisande. Vad de egentligen borde sagt är att de kommer stöda MPEG4-videofiler med H.264 som video-codec.

Google, Opera och Mozilla säger sig stöda Ogg som videoformat i HTML5 men det kan bli en smula förvirrande när man kan använda H.264 i Ogg-filer. Vad de menar är att de stöder Ogg med Theora som video-codec.
Läs om Mozillas Ogg-stöd i dessa två blog-inlägg, och om Operas i detta.

Och om vi sedan blandar in Adobe i hela debatten så verkar alla ställa HTML5 och H.264 mot Flash som leverantör av video i framtiden. Men den mesta av Flash-video som används idag är redan H.264, inbakat i Flash video-filer (FLV). Det finns egentligen inget som hindrar någon som bygger webbläsare att stöda FLV-filer som videofiler till HTML5 om de hade tyckt det var en bra idé. Det är det ingen som gör.

Så om rätt ska vara rätt och alla termer uttrycks korrekt så är det på detta sättet:

  • Apple, Google och Microsoft stöder MPEG4/H.264 i HTML5
  • Google, Mozilla och Opera stöder Ogg/Theora i HTML5
  • Adobe tycker att Flash i form av FLV/H.264 är ett bra videoformat.

Vad som är riktigt uppseendeväckande i den här utvecklingen är att Microsoft nyligen sa att de enbart kommer stöda H.264 (underförstått MPEG4/H.264) i HTML5-stödet i Internet Explorer 9. Detta oavsett vad Windows Media Foundation klarar av att spela i övrigt (vilket är mycket, särskilt via plugins). Vad hände med Microsofts egna Windows Media Video (WMV)?

Apple kommer inte göra så utan kommer låta det all video som QTKit kan spela fungera i Safari under HTML5s <video>-tagg vilket även innebär sådant som tillhandahålls via QuickTime-plugins. Safari kommer därför ha ett oöverträffat formatstöd i sin HTML5-implementation. MOV, MP4, AVI, MPEG1 och 3GPP som standard men FLV, Ogg, WMV, MPEG2, MKV osv via plugins.. allt kommer kunna spelas i Safari. Men Apple ser naturligtvis helst att man kör MP4/H.264 eftersom det är det föredragna formatet för iPhone OS och där kan man inte installera plugins.

TechCrunch frågade ett företag som levererar video till Internet om hur de kodar, och det visar sig att H.264 används i 66% av vad de gör idag. Ogg står för 4%, gamla Flash-versioner för 26% och resten.. det är väl Windows Media Video och andra mer obskyra format kan jag tänka. Situationen mellan Flash och H.264 är helt omvänt från ett år tillbaka.

Liknande artiklar

  • planB

    ”Apple, Google och Microsoft stöder MPEG4/H.264 i HTML5”

    – och därmed är saken klar.

  • John Eriksson

    Underbart att kära henrik är tillbaka med feta artiklar!!

  • John Eriksson

    Dessutom väldigt roligt med en flash-annons under =)

  • Peter Esse

    Visst är det?! När kommer du med dina feta guider? :)

  • Andreas Nilsson

    Ja detta behöver verkligen redas ut. Sen har vi canvas-tagen också som skulle behöva en genomgång…

  • Karl Wångstedt

    Bra kommentar till en debatt som nästan börjar bli infekterad. Att inte webbläsartillverkarna knutit fast sig vid ett enda format är snarare bra och framtidssäkert.

    Skrev själv en kommentar till det hela och försöker reda ut lite begrepp och tekniska aspekter: http://macbloggen.se/oaufs

  • Pingback: Hittat på nätet – May 5, 2010 : Ännavänt.se()

  • Pingback: Kriget mellan html5 och Flash – Juniper | Juniper()