by • 26 februari, 2015 • ArtiklarComments (0)1221

Därför har Slack lyckats

Stewart Butterfield:

How Do We Do It?
We do it really, really fucking good.

Jag använder Slack dagligen. Jag är inte ensam – över en halv miljon människor använder tjänsten dagligen.

Min historia med Slack började med att Jag och några vänner letade efter ett sätt att kunna kommunicera med varandra på ett sätt som fungerade bakom elaka brandväggar på arbetsplatsen, utan att behöva oroa oss för arbetsgivare som kunde läsa vad vi skrev eller att driva en tjänst själva. Vi testade en egen Jabber-server, en egen IRC-server, vi testade att köra Lync mellan våra respektive jobb men det kändes ganska snart väldigt fel.

Mina vänner var och är IRC-anhängare men ganska snart efter att vi testat Slack så slutade de klaga och konstaterade att det faktiskt är ett riktigt bra system som faktiskt bara fungerar.

Slack är egentligen inte så annorlunda jämfört med exempelvis Hipchat, men det finns ändå stora skillnader. Först och främst finns det ingen superadministratör som kan gå in och läsa i privata chattfönster i Slack, för det finns inga privata chattfönster i det avseendet. Man kan skapa privata grupper men alla där har samma rättigheter som andra medlemmar i den privata gruppen.

Slack är gratis. En tjänst av den här magnituden brukar inte vara gratis men Slack är det. Det gör ju å andra sidan att risken är stor att Tiny Speck, företaget bakom tjänsten, låter sig bli uppköpta med tiden, för pengar måste de ju tjäna på något sätt. För att vara tydlig – Slack tar betalt om man vill ha lite mer avancerade tjänster och integration med exempelvis andra tjänster utanför Slack, men i sin grundfunktion räcker Slack väldigt, väldigt långt och då är den också gratis.

Jag hade samtidigt gladeligen betalt för att använda Slack. Webbgränssnittet är episkt bra och applikationerna för OS X och iOS är riktigt bra och kan de bara få ut en applikation för Windows Phone hade alla mina vänner som jag använder tjänsten med varit väldigt glada.

När Stewart Butterfield retoriskt svarade på frågan hur Slack skulle bygga sin tjänst hade den ännu inte lanserats. Två veckor efter att citatet skrevs påbörjades en första publik testperiod och tjänsten är numera lanserad. Det har endast gått 1,5 år sedan dess och det är inget mindre än fantastiskt hur Tiny Speck har lyckats bygga något så robust och bra på så kort tid, i synnerhet med tanke på att det tar andra företag åratal att komma ens i närheten.

Risken är väl stor någon av de tre stora, Facebook, Google eller Microsoft, köper Tiny Speck och därmed Slack om ett år eller två. Kanske kommer Apple att köpa dem, även om jag inte tror att de kommer att göra det då åtminstone jag inte kan se hur Slack skulle passa in i företaget. Tills vidare är Slack en egen produkt hos ett eget företag och har du inte testat det ännu tycker jag du ska göra det redan nu.

Det går snabbt att komma igång och din kommunikation är och förblir din egna dito.

(Denna krönika har tidigare publicerats på Joacim.net.)

Liknande artiklar